Healthy blueberries

 Táplálkozásról ellentmondások nélkül!

Mindenkinek volt már olyan élménye, hogy egy kérdésre interneten keresztül választ keresve egymásnak ellentmondó tanácsokra talált. Különösen aggasztó ez, ha számunkra idegen terület problémáira kutatjuk a megoldást. Minél fontosabb a megfejtésre váró kérdés, annál kiábrándítóbbak a káoszt eredményező válaszok.

Felmérések bizonyítják, hogy ha az embereknek egészségi gondjuk támad, a nagy többségük már nem az orvosokhoz fordul először, hanem az internethez. Nem azért, mert az jobb, hanem mert gyorsabban és egyszerűbben elérhető információforrás. Ez elkerülhetetlen. Az orvostársadalom lehet defenzív, szenvedhet ezen, de ez akkor is megtörténik, így túl kell ezen lépni. Inkább orvosként útmutatójává kell válni a betegnek…”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Dr. Meskó Bertalan, a dehir.hu-val készült interjújában

Ennek a változásnak a megtapasztalása inspirálta azt az elhatározást, hogy létrehozzuk a PenRose Egészségprogramot. Megbízható, felhasználó központú honlapként, segítséget szeretnénk nyújtani elsősorban, a daganatos betegségeket megelőző egészséges táplálkozás, a már kialakult emésztőszervrendszert érintő tumoros betegségekhez köthető diéták, javaslatok megismerésében, elsajátításában. Hiszünk abban, hogy a szakmai tudás, tapasztalat megjeleníthető vonzó, érdeklődésre méltó formában, azzal a céllal, hogy irányt mutasson az egészséges életmód kialakításában, helyreállításában.

A táplálkozási, életmódi szokások hosszú távú módosítása nehezen képzelhető el intézményi környezetben. Így induló programunkkal egy tradicionálisan „otthoni kezelést” kínálunk, mely számottevően befolyásolja az azt alkalmazó személy tápláltsági állapotát, testösszetételét, és ezek által az életminőségét, a megbetegedésekkel szembeni ellenállását és a betegségből való felépülésének esélyét.

 

Vica penrose

Török Éva vagyok, 2009-ben végeztem a Semmelweis Egyetemen dietetikusként. Szakmai munkámat 2010 márciusában kezdtem meg az I.sz. Sebészeti Klinikán. Hét év után azért álltam fel a mindennapi klinikai gyakorlatból, hogy megszerzett tudásommal ennek a honlapnak a keretei között segítséget nyújtsunk, irányt mutassunk a megelőzés területén, egészséges táplálkozásra, testmozgásra biztatva. Kialakult kóros elváltozás esetén tanáccsal szolgáljunk a betegeknek, hozzátartozóiknak, az adott állapotra és a kezelések különböző stádiumára vonatkozó táplálkozási irányelvekkel kapcsolatban.

Megelőzés – Felépülés

Hogyan hat az izom- és a zsír tömeg egészségünk alakulására? Miért fontos egészségesnek és betegnek egyaránt a testmozgás?

Olvasson tovább amennyiben bővebben érdekli hogyan harcol testünkben az aktívan mozgatott izom és a kórosan magas zsírtömeg és mi az amit Ön tehet, hogy a győztes oldalon állhasson!?

Érdekel az izom szerepe

Kialakult betegség

Érdekli táplálkozásunk hogyan hat bizonyos tumoros betegség megjelenésére? Kialakult betegsége van és tanácstalan, hogy ebben az állapotban mit szabad és mit nem?

Olvasson tovább amennyiben érdekli valamely emésztőszervrendszert érintő tumoros betegség, különböző stádiumaiban javasolt diétája.

Diétákról bővebben

Receptek

Jót enni jó! Akár egészségesen, akár ha valami okból diétázni szükséges! Az egészséges táplálkozásnak nem kell unalmasnak lennie!

Nézzen körül folyamatosan bővülő recepttárunkban és válogasson kedvére! A megfizethetőtől a luxusig, bármiből lehet változatosan, ízletesen táplálkozni!

Megnézem a recepteket

Glutént fogyasztani ciki?

búzalisztből készült péksütemény

A táplálkozástudományban mint mindig, jelen korban is vannak ősellenségként minősített élelmiszerek, élelmiszer alkotók. Lépten – nyomon találkozni gluténmentesen táplálkozó személyekkel és ember legyen a talpán, aki megkülönbözteti a divat diétázót, a betegtől vagy megváltozott szükséglettel rendelkezőtől. Körülbelül két hónapja nem eszem glutént, és ezt megelőzően 3 hónapon keresztül az egyik lányom (nem mindkettő, csak az egyik!), volt teszt üzemmódban. Nem vagyok diagnosztizáltan cöliákiás. A diétázó lányom sem az. Azonban egy valamit szögezzünk le itt az elején, ha azért kattintottál rá erre a bejegyzésre, hogy megerősítsen abban az elképzelésben, hogy a búza fogyasztását be kellene tiltani és a glutén valami emberiség elleni összeesküvés szerves része, akkor lehet, hogy jobb, ha nem olvasod tovább ezt az elmélkedést.

Mindennapi folyadék, mint divatikon

loifilizált, fagyasztva szárított kék- és vörösáfonya

A kánikula ugyan elmúlt, de időről időre felvetődik a kérdés, hogy mit érdemes inni? Az automatikus válasz erre a víz. Ez sokak számára unalmas, azonban ha mégsem szeretnéd, hogy a vércukorszintedet állandóan fenntartsa az elfogyasztott gyümölcslé, cukros üdítőitalok, a hasnyálmirigyednek pedig egész nap keményen dolgoznia kelljen, hogy normál tartományba terelje azt, akkor érdemes valami egészséges alternatíva után nézni.

A gyümölcslé gyümölcs?

friss gyümölcslé

Nos, akkor vizslassuk tovább, mi számít még egy adag gyümölcsnek a múlt héten meghatározottakon kívül! Hogy lehet „csalni”, ha nehezen van meg az a bizonyos, szakemberek által meghatározott napi 4-5 adagnyi (4-5x 80-100 gramm) zöldség, gyümölcs, fogyasztás? Egy pohár (150 ml, tehát kisebb pohárnyi) 100% -os, cukormentes gyümölcslé is megfelel az egy adagnak. Azonban bármilyen meglepő, a gyümölcslevek korlátlan mennyiségű fogyasztása nem feltétlen egészséges. Na, akkor, hogy is van ez?

Mennyi az annyi?

Sokat kommunikált dolog, hogy az elegendő zöldség-, és gyümölcsfogyasztás az egészséges táplálkozás elengedhetetlen része. De mennyi az elegendő? Magyarországon elterjedt dietetikai oktatási modell az élelmiszerek grammos mennyiségben történő meghatározása. Mióta az eszemet tudom, mindig bajom volt ezzel. Valljuk be őszintén, nehéz elképzelni, hogy egy életmódváltozásra szoruló ember mérleggel a zsebében éli további napjait. Persze, egy idő után megtanulja a mennyiségeket mérleg nélkül is, de lehet pontosan megtanulni mérleg nélkül?  Illetve a szomorú valóság sajnos az, hogy sokaknak előbb megy el a kedve az egésztől, mint hogy a mérleg nélküli tudás fázisába jutna. Van erre a problémára megoldás?

Izomtömeg-növelő joghurtok

BCAA-val dusitott joghurt

Összehasonlításként kipróbáltuk, hogy milyen, ha BCAA (elágazó szénláncú aminosav) készítményt növényi, illetve normál, állati joghurthoz keverjük hozzá. Azért, hogy legyen egy kazeinmentes (tejfehérjék egy fajtája) variáció és egy általános ízvilágnak megfelelő is. Éljen, itt a nyár és vele együtt a sok-sok friss, bogyós finomság! Receptjeinkhez ismét rengeteg gyümölcsöt használtunk, a nyári ízek élvezetének jegyében. Ki melyiket választaná?

BCAA ABC…

protein turmix

Az elágazó szénláncú aminosavak (BCAA, leucin, izoleucin, valin) közé tartozó leucinnal kapcsolatos kutatások igazolták, hogy jelentős szerepe van ennek az aminosavnak a fehérje előállításban, képzésben. Mint a múlt héten leírtam egy jelentősen megfogyatkozott láb izomzatát igyekszünk visszaépíteni. Némi támogatással. De az íz nem elhanyagolható tényező akkor sem, ha szükséges a kiegészítés. Hogyan orvosolható a vízzel kevert BCCA nem feltétlen jó íze? De elsősorban mikor és miért fontos?

A suszter és a cipője…

sport

Ki ne ismerné a mondást, mely szerint a suszter cipője mindig lyukas? És ha ez igaz, akkor vajon mi jellemző a dietetikusra? Nem, nem vagyok elhízva, még csak nem is tartok ebbe az irányba. De ha már a mondásoknál tartunk, akkor van egy olyan is, miszerint: „Az okos ember más kárán tanul.” És ha ez így van, akkor álljon itt egy tanulságos történet, ami érdemes a megfontolásra.

Bio vagy nem bio: az itt a kérdés.

bio gyümölcsös limonádé

Tombol a nyár és bár a hőséget nehezen viselem, de a zöldségek, gyümölcsök széles tárházáért rajongok. Egyre nagyobb a bio termékek kínálata az élelmiszerpiacon, azonban az árrés a hagyományos és a bio zöldségek, gyümölcsök között nem elhanyagolható. Törekszem minél inkább arra, hogy biot vásároljak, de a kizárólagosságot nem tudom fedezni. A legfőbb ok, amiért az emberek szívesebben fogyasztanak bio élelmiszereket, az a vegyszermentesség. Azonban már az a tény árnyalja az összképet, hogy biotermésnél sem lehet teljesen kizárni a levegőből, csapadékból származó szennyeződést. Lássuk, hogyha egészségtudatosan szeretnénk táplálkozni, ámde a pénztárcánk nem engedi meg mindig a bio termékek fogyasztását, akkor, hogy döntsünk helyesen?

Joghurtos kapros lazackrém

Joghurtos kapros lazackém

Az elmúlt hetekben írtunk a felvágottak fogyasztásának negatív hatásairól, illetve az omega 3 zsírsavak jelentőségéről és hiányának veszélyeiről is. Ezért kínálunk ismét egy olyan kenyérre kenhető lehetőséget mely mindkét problémára megoldást jelent. Betölti a felvágott szerepét és az egyik leggazdagabb omega 3 forrásból, lazacból készül. Sokan idegenkednek a halak ízvilágától, de talán nekik is érdemes tovább olvasniuk…

A Jó, a Rossz és a Csúf!?

Lazac gazdag omega 3 zsírsavban

Mai bejegyzésünkben a zsírokra fogunk fókuszálni. Kicsit talán negatívnak tűnik a zsírok megnevezés, mert az ember hajlamos egy tégla nagyságú sertészsír tömbre gondolni ez alapján, de zsírnak nevezünk minden olajat, zsiradékot, melyet étkezéseink során szervezetünkbe juttatunk, legyen szó akár növényi, akár állati eredetűről. Az egyik borítékolható mondat a legtöbb dietetikai oktatás során az, amikor eljutunk eddig a témáig, elmondja a dietetikus, hogy most erről lesz szó, majd a páciens közli, hogy ő „nem eszik egyáltalán zsírt, mindent olajjal vagy vajjal készít”. Azonban mint az előbb leszögeztük, dietetikai szempontból ez is csak zsír. De vajon elég az, hogy hosszú évek népnevelése eredményeként több növényi olajat fogyaszt az átlagember? Vajon miért javasolt, ebből a szempontból is, hogy a felvágottakat hallal, halkrémekkel helyettesítsük?